woensdag 10 december 2014

Schrijvend Rekenen

Gisteren was ik naar een conferentie over dyscalculie en hulp aan zwakke rekenaars. Het was de reis en de tijdsinvestering méér dan waard. Ik kreeg veel tips over leermiddelen en didaktiek.



Ook de leertechnieken die bij Rekenen worden aangeleerd kwamen aan de orde. Daarbij introduceerde Cathe Notten de term denkpapier in plaats van kladpapier. Een betere benaming, omdat de waarde van het opschrijven van tussenstappen groot is. Zo laat je zien hóe je denkt en rekent; die informatie kan voor de docent nuttig zijn. Rekenen is meestal een meer-stappen-plan. Bij proefwerken van andere vakken krijg je vaak ook punten voor de tussenstappen (en minder punten als je ze overslaat...).

Het allerbelangrijkste voor zwakke rekenaars zijn docenten die onvermoeibaar uitleggen, op het passende niveau; docenten die Rekenen leuk en belangrijk vinden. Ik bof, op mijn school werken er daar een aantal van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten