woensdag 17 december 2014

Onderzoekend leren

Hoe zit de wiskundige ruimtefiguur BALK in elkaar? Dat kan de docent natuurlijk helemaal uittekenen op het bord, en erbij vertellen hoeveel  hoekpunten er zijn, welke lengtes de ribben hebben. Maar het is leuker om dit zelf te ontdekken, daarbij je eigen fouten te maken en te corrigeren.



Rond dit thema komen de rietjes en pijpenragers weer tevoorschijn en maken de leerlingen zelf een draadfiguur van de balk. Mooi om te zien hoeveel verschillende aanpakken en leerstijlen er zijn. De ene leerling denkt eerst, legt de materialen overzichtelijk neer; anderen beginnen zonder plan, en lopen daardoor soms vast. Belangrijk lesonderdeel is dan de reflectie, samen bespreken hoe je een opdracht aanpakt.

met langere rietjes is het bouwen van een kubus nog leuker

 
 
TIP: De verbindingsstukjes maak je door een stuk pijpenrager dubbel te vouwen,
en dan de twee uiteinden halverwege om te vouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten