woensdag 20 augustus 2014

Schrijven verleerd?

Na een aantal weken vakantie ontdek ik dat mijn handen het schrijven een beetje verleerd zijn. Klopt, er viel veel minder te schrijven voor school en de sociale schrijfsels gaan steeds vaker per mail, facebook of sms.  We hebben wel een grote stapel vakantiekaarten verstuurd; omdat het zo leuk is om een kaartje te ontvangen. Inmiddels schrijf (en tik) ik weer volop.

Nu de school is begonnen kan ik me al helemaal erop verheugen vier nieuwe brugklassen te gaan inwijden in het schrijvend leren. Direct bij hoofdstuk 1 gaan we van start met de eerste manier om een hoofdstuk samen te vatten. Elk bewijs van leren  wordt bewaard in een hechtmapje.

Speciale aandacht ook voor het waarom van schrijvend leren; de belangrijkste reden om zelf te schrijven is dat je daardoor beter onthoudt. Dat werkt goed bij het maken van aantekeningen, en is nuttig bij het noteren van huiswerk in de agenda. Opschrijven, ordenen, plannen, onthouden hangen allemaal samen.

Op http://nl.pinterest.com  heb ik weer frisse nieuwe ideetjes voor schrijvend leren opgedaan, zoals een uit één A4 gevouwen boekje, sommengedichten of poster met wiskunde-taal.
De projectjes van vorig schooljaar kunnen opnieuw gedaan, zoals het coördinaten bord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten