dinsdag 4 maart 2014

Lijstjes, to do or not to do

Om rust in het hoofd te krijgen kun je de dingen die je nog wilt doen op een lijstje zetten, een to-do-lijstje.
Schrijf alles op wat je verzinnen kunt. Zet er open rondjes voor, die je dan één voor één kunt proberen te vullen. Wanneer je alles eens met een andere blik wilt bekijken maak je een not-to-do-lijstje.



Foto's uitzoeken staat regelmatig op mijn lijstje, maar je ziet: het is een klusje dat steeds wordt uitgesteld... en dat mag, want het heeft geen hoge prioriteit. De andere punten heb ik mooi weggewerkt.




Op school moet je per dag je huiswerk netjes noteren; een variant van het to-do-lijstje. De ene agenda is wat handiger dan de andere. Kies een agenda die bij jou past, niet wat plaatjes of merk betreft, maar let vooral op de schrijfruimte en de mogelijkheid er planningen in te zetten. In de periodes met veel proefwerken en S.O.'s kun je alvast de voorbereidingen inplannen, samenvattingen maken bijvoorbeeld. Zo leer je de vaardigheid plannen aan voor de toekomstige studie.
Een agenda die makkelijk opengelegd kan worden heeft mijn voorkeur. Als er geen lintje in zit, bedenk dan zelf iets waardoor je in één beweging de dag van vandaag vindt. (tijd-tip*)

To-do-lijstjes bieden mij in het werk veel steun. Thuis word ik weleens Lena Lijstje genoemd. Het maken van de lijstjes geeft me overzicht en meestal ontstaat vanzelf een plan van aanpak. Één voor één wegstrepen van de klusjes en taken laat aan het eind van een dag of week altijd wel tijd over voor leukere dingen. Beter nog: op het lijstje staan al dingen die ik leuk vind, zoals het verzinnen van een les-activiteit

Als de lijst regelmatig te lang wordt - en het niet meer lukt om alles weg te strepen - wordt het tijd voor aanpassing van je programma. Balans tussen werken, rusten en ontspannen is van grote waarde.
Vlak voor een examen is het extra moeilijk die balans te vinden; zoek dus steun in alles dat je helpt en bij iedereen die je helpen wil.

(*) binnenkort volgen meer tijd-tips op dit weblog


Geen opmerkingen:

Een reactie posten