Vandaag kwamen twee leerlingen vragen om extra uitleg. Om daar positief op te reageren moest ik wel over mijn eigen schaduw heen stappen. Uiteindelijk vertelden ze zelf dat ze dit onderdeel misschien ook wel vorig jaar hadden kunnen oppikken, als..... ze een beetje hadden opgelet.
In een half uurtje hebben ze waarschijnlijk meer geleerd dan in die 30 lessen van vorig schooljaar. Het motto van ons lesje was "help jezelf, door te schrijven".
Weet je niet meer hoeveel 6 x 9 is? Schrijf dan de tafel van 6 op een stuk papier tot je het antwoord vindt, want optellen kun je.
Moet je 43 x 21 uitrekenen? Rafel de som uit elkaar in 4 makkelijke vermenigvuldigsommen, en het lukt je.
Moet je een groot getal door 15 delen in een lange deelsom, maak dan een klein hulplijstje aan de rand van je papier
2 x 15 = 30
10 x 15 = 150
Dus 5 x 15 = 75
Misschien ook nog 20, 50 of 100x erbij, en je kunt aan de slag, want aftrekken tot je bij 0 bent, dat kun je.
Veilig rekenen via de verhoudingstabel is ook een handigheid om jezelf te behoeden voor verkeerde berekeningen. Hij hoeft er niet prachtig uit te zien, maar is een krachtig middel
om vraagstukken met procenten op te lossen.
Heb je nog meer zelfhulp-tips? Ik leer graag!
saaaaai
BeantwoordenVerwijderensapap
Verwijderensapapa
BeantwoordenVerwijderenlop
wie doet sappapa??
BeantwoordenVerwijderen):