woensdag 5 oktober 2016

Dag van de Leraar 2016

Deze oktoberdag is er een om terug te denken aan wat docenten me hebben bijgebracht. Het zijn vaak kleine, maar o zo belangrijke dingen. Als docent ben je je niet eens altijd bewust van de indruk die je woorden (of daden) maken.

Met warmte denk ik terug aan mijn grootste voorbeeld: Juffrouw Hamerling (al eens verteld op Leraar24/ De beste les/ Passie). Zij was een mooi voorbeeld qua pedagogiek en didaktiek. Ik was 8 jaar maar leerde al veel over:
* werken op meerdere niveaus
* meisjes kunnen hetzelfde als jongens
* belonen is beter dan straffen
Twee wiskundedocenten brachten me liefde voor het gepuzzel in hun vak bij, Meneer Feijtes in klas 1 en 2, en Meneer van Oosten in klas 3-, 4- en 5-HBS; vooral zijn zaterdagse lessen waren jolig.

Frans spreken alsof je in je neus knijpt leerden we van Meneer Schoonhoven, en dat leraressen ook verliefd kunnen worden van Juffrouw Hazenberg. Het Doppler-effect werd ons door een luid toeterende Meneer Wijling in zijn Fiat 500 gedemonstreerd. En de handstand leerde ik van de zeventig-jarige vakdocent Zandee..

Behalve die handstand pas ik nog altijd toe wat deze bevlogen mensen me hebben geleerd. Ook dat je zo nu en dan weleens heks-achtig kunt doen; achteraf wordt strengheid en malligheid gewaardeerd.

Wat heb jij geleerd van jouw vroegere docenten???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten